Senin, 09 November 2015

Akupunktur dan Phytotherapy - Queens Perubatan Tradisional

Akupunktur dan Phytotherapy - Queens Perubatan Tradisional

Akupunktur adalah sistem yang kompleks mendiagnosis, rawatan dan pencegahan penyakit. Ia memegang tempat yang istimewa dalam perubatan tradisional. Banyak teori cuba untuk menerangkan mekanisme yang akupunktur membantu tumbuh semula tubuh manusia dan memulihkan diri sendiri, dengan cara yang ajaib dalam kebanyakan kes. Walau bagaimanapun, tidak ada kaitan antara prinsip tindakan dan struktur anatomi badan atau sistem saraf, peredaran atau limfa.

Teori-teori menghampiri mekanisme akupunktur dari sudut anatomi pandangan tidak boleh meliputi dan menjelaskan tindakannya, walaupun pada hakikatnya bahawa struktur anatomi badan telah dikaji dengan teliti bersama-sama semasa oleh saintis yang dipunyai oleh pusat-pusat perubatan atau agama berprestij di seluruh dunia. Menurut kepercayaan Timur, badan jasmani disokong oleh rangka tenaga. Sidang terapi akupunktur dan membuang gangguan tenaga kecil atau besar yang berlaku dalam sistem tenaga masing-masing. Kajian anatomi dan pendekatan tidak boleh meliputi kerumitan akupunktur sebagai sistem rawatan, kerana mereka tidak mengambil kira idea sistem tenaga, kerana ia wujud dalam kepercayaan Timur. Tanggapan masing adalah perkara biasa, baik oleh orang-orang Asia, dan dengan yang India, sama seperti konsep tenaga rangka adalah sama dengan aura dalam budaya Hindu.

Asal-usul akupunktur pergi jauh ke belakang dalam sejarah, zaman dahulu lagi, tetapi kaedah ini rawatan telah setua peradaban di Bumi. Pada mulanya, mata tenaga telah dirangsang oleh batu-batu panas atau sejuk; kemudian mereka dirangsang oleh jarum bersaiz kecil, anak panah seperti, batu yang dimasukkan ke dalam badan di kawasan-kawasan tertentu. Masa anak-anak panah batu telah digantikan dengan yang buluh. Kecekapan teknik dan prosedur meningkat bila peralatan yang diperbuat daripada besi.

Pada akupunktur hadir adalah kaedah pencegahan dan rawatan diakui di seluruh dunia. Walau bagaimanapun, ia memegang tempat yang istimewa dalam perubatan orang-orang Cina. Mereka telah membawa sumbangan besar kepada pembangunan dan penggunaan akupunktur sebagai rawatan untuk orang ramai. Walaupun dilarang antara tahun 1929 - 1958, akupunktur telah diluluskan oleh rejim politik Cina kemudian, dan larangan itu ditarik balik. Yang pertama akupunktur risalah tarikh 4500 tahun yang lalu. Ia termasuk koleksi buku, 34 jilid meletakkan bersama-sama di bawah nama Hei CHING. Mereka terdiri daripada kes-kes perubatan dan kaedah rawatan yang digunakan. Dalam buku pertama, Doktor Pien Chi'ao menceritakan bagaimana beliau berjaya membawa kembali kepada kehidupan pesakit dalam keadaan koma. Kes perubatan dan kaedah yang digunakan dengan teliti diterangkan dan dijelaskan secara saintifik. Doktor juga menyebut bahawa, untuk mencapai keseimbangan tenaga yang sempurna, ia dilengkapi rawatan akupunktur beliau dengan ekstrak herba perubatan yang telah diambil 20 bulan.

Sistem terapi akupunktur lahir dari falsafah dan psikologi perubatan tradisional Cina - Kampo. Sistem ini berasal dari budaya Cina, tetapi ia telah disepadukan ke dalam Jepun dan kaedah rawatan Taiwan juga. Kampo mengumpulkan bersama-sama semua fenomena dan semua manifestasi alam, semua perkara yang mengelilingi kita. Ia menerangkan semula jadi dan fenomena bermusim, serta semua eksperimen dalam perubatan tradisional yang dilakukan oleh semua tamadun di Bumi dalam perjalanan masa. Di kompleks ini kepercayaan, sistem tenaga manusia ditakrifkan secara falsafah dan oleh genesis sebagai Yin (-), asal-perempuan, dan oleh Yang (+), asal lelaki. Organ-organ di dalam tubuh manusia adalah dikelaskan mengikut kriteria ini; oleh itu mereka adalah di antara organ-organ dan organ-organ Yin Yang. Tenaga manusia juga dibahagikan kepada Yin tenaga dan Yang tenaga. Teori Yin dan Yang menerangkan hubungan antara manusia dan alam semesta, dan kewujudan manusia juga, sebagai pengimbangan berterusan kedua-dua jenis tenaga. Ini tenaga melengkapi antara satu sama lain dan bersama-sama mereka mengekalkan keseimbangan badan penting - keadaan yang perubatan Barat mentakrifkan sebagai homeostasis untuk badan material. Menurut Yin dan Yang teori, tubuh manusia adalah tertakluk kepada 5 unsur: tumbuh-tumbuhan, kehangatan, tanah, mineral dan cecair. Tenaga di dalam badan manusia dibahagikan di antara organ-organ dan ia dianggap bahawa: jantung sepadan dengan api, limpa dan pankreas ke bumi, paru-paru kepada logam, buah pinggang dengan air, dan hati untuk kayu. Seluruh badan dibahagikan kepada meridian yang berkaitan dengan organ-organ utama.

Teknik-teknik akupunktur digunakan pada 14 meridian tenaga diedarkan di seluruh tubuh manusia. Semua meridian, kecuali THE TRIPLE penggiat, sesuai dengan organ-organ dalaman. Tuan perubatan tradisional mengelakkan anggun membincangkan mengenai THE TRIPLE penggiat dan kira-kira kesannya ke atas setiap meridian, kerana subjek membawa kepada rahsia kehidupan dan evolusi manusia.

Setiap meridian terdiri daripada 6 mata asas. Terdapat titik rintangan yang rendah dan mengurangkan getaran sepanjang setiap meridian - ia adalah dalam perkara ini bahawa jarum akupunktur dimasukkan bagi mengimbangi sistem tenaga. Terdapat satu titik kaki panas pada setiap meridian, iaitu sebuah tempat penggera. Jika terdapat ketakselanjaran dalam tenaga, titik penggera mendapat menyakitkan pada sentuhan lembut. Rawatan sebenar pada meridian masing-masing bermula pada titik-titik ini, dengan memasukkan jarum atau boleh dilakukan dengan menggunakan moxibustion atau campuran tertentu herba. Sehingga abad yang lalu, terdapat telah diterangkan 800 acupoints di dalam badan manusia. Baru-baru ini, ada telah menambah satu lagi 140; semua di dalam semua beberapa 940 mata dengan tubuh manusia.

Kaedah tradisional diagnostik terdiri daripada menyiasat keadaan tubuh pada tahap tangan dan di tahap telinga luar.

Menurut perubatan tradisional, apa-apa gangguan lahir dari yang mengacaukan keseimbangan antara kedua-dua jenis tenaga; gangguan antara bahan yang membuat tubuh manusia atau satu dalam hubungan antara yin dan organ-organ yang. Oleh itu, rawatan dengan akupunktur dan oleh herba campuran, yang ditadbir dalam dos yang betul dan dibuat mengikut resipi disediakan tepat boleh digunakan untuk setiap tipologi patologi. Kecekapan rawatan akupunktur dalam kombinasi dengan herba campuran terbukti dengan panjang umur kedua-dua permaisuri perubatan tradisional dan oleh fakta bahawa manusia beralih kembali ke arah sistem ini, mencari ubat untuk penyakit abad di mana sains membuktikan kebenaran purba. Hakikat bahawa akupunktur, bersama dengan herba tertentu, menggantikan tindakan anestetik kimia menunjukkan sekali lagi kebenaran yang diketahui oleh nenek moyang kami.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar