Senin, 09 November 2015

Cara-cara yang tidak berbahaya Mengetuk Daripada mulut berbau

Cara-cara yang tidak berbahaya Mengetuk Daripada mulut berbau

Salah satu masalah kesihatan yang paling biasa yang memberi kesan kepada rakyat ialah mulut berbau. Mulut berbau adalah istilah klinikal untuk nafas berbau, dan ia dianggarkan bahawa sehingga 25% daripada orang yang mengalami bau mulut secara teratur. Bagi individu yang mengalami halitosis kronik, kesan ke atas kehidupan boleh menjadi teruk. Sentiasa perlu bimbang tentang sama ada atau tidak terdapat bau yang tidak menyenangkan keluar dari mulut seseorang dan sentiasa cuba untuk menutup ia adalah tertekan dan meletakkan tekanan pada interaksi sosial.

Mulut berbau telah Myriad sumber yang berlainan. Punca yang paling biasa untuk mulut berbau adalah makan makanan yang bertindak balas dengan enzim dalam mulut untuk menghasilkan bau yang tidak diingini. Makanan seperti bawang, bawang putih, ikan, dan daging menyebabkan nafas sangat buruk. Selepas punca berasaskan makanan untuk mulut berbau, sumber kedua yang paling biasa nafas berbau adalah bakteria di dalam mulut. Bakteria hidup di dalam mulut kerana ia panas dan lembap dan ada akses kepada banyak zarah sisa makanan. Bakteria boleh terkumpul di tempat-tempat di dalam mulut di mana tidak ada banyak kenalan seperti belakang lidah, yang diasingkan daripada hubungan dengan bahagian-bahagian yang bergerak yang mulut. Sebab-sebab yang kurang biasa daripada mulut berbau termasuk jangkitan sinus, objek asing di dalam rongga hidung, dan batu tonsil.

Mengubati bau mulut boleh menjadi sangat mudah bergantung kepada sumbernya. Cara yang paling mudah adalah untuk menolak sumber dari yang paling biasa untuk sepunya terkecil sehingga masalah ini diselesaikan. Jelas sekali, mengelakkan memakan makanan bau yang menyegarkan adalah cara yang paling cepat untuk mengelakkan nafas berbau. Kebersihan mulut yang betul adalah satu lagi langkah yang sangat penting untuk mencegah atau mengubati mulut berbau. Memberus gigi yang dua kali sehari adalah tidak mencukupi kerana sisa makanan akan terperangkap di antara gigi dan reput dan juga di bahagian belakang lidah. Oleh itu, seseorang itu perlu menggunakan flos sekurang-kurangnya sekali setiap dua hari dan mengikis lidah untuk menghapuskan bakteria dan makanan perlu dilakukan setiap hari.

Selain asas-asas, terdapat banyak perkara yang mudah lain yang boleh dilakukan untuk membantu mengubati mulut berbau. Kebanyakan ubat kumur konvensional dipenuhi dengan bahan kimia untuk menutup bau mulut tetapi terdapat banyak kaedah semula jadi untuk menangani masalah ini. Mengunyah daun pudina segar akan memberikan kesegaran lebih daripada kebanyakan ubat kumur atau gusi mengunyah tanpa sebarang bahan kimia dan kesan biasanya bertahan lebih lama. Satu lagi cara yang kumur biasanya membantu untuk menyegarkan nafas adalah dengan membunuh bakteria di dalam mulut. Ini dapat dicapai dengan menggunakan alkohol, tetapi tidak ada keperluan untuk menggunakan campuran kimia keras untuk membunuh bakteria. Ia telah terbukti bahawa semangat yang tinggi-bukti seperti vodka atau scotch membunuh kira-kira jumlah yang sama bakteria sebagai ubat dengan bau-menghapuskan kesan-kesan yang sama. Baking soda - yang digunakan untuk menyerap bau sekitar hos - apabila larut dalam air dan gargled, boleh mempunyai kesan yang sama di dalam mulut. Pengambilan buah-buahan sitrus juga boleh membantu untuk mengurangkan mulut berbau, kerana minyak bertindak sebagai penyegar nafas dan asid sitrik yang membantu untuk membunuh bakteria.

Akhirnya, kebersihan oral, pilihan makanan yang bijak, dan penyelenggaraan asas adalah lebih daripada cukup untuk merawat 97% daripada yang mengalami nafas berbau.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar