Senin, 09 November 2015

Reflexology: Kaedah Berkesan Penyembuhan Alternatif

Reflexology: Kaedah Berkesan Penyembuhan Alternatif

Terapi urut adalah satu bentuk penyembuhan alternatif. Terdapat pelbagai jenis terapi urut digunakan di seluruh dunia. Refleksologi adalah salah satu kaedah yang paling popular terapi urut diamalkan hari ini.

Refleksologi adalah satu kaedah penyembuhan alternatif yang dilakukan dengan mengenakan tekanan kepada kaki dan tangan, tanpa menyentuh bahagian-bahagian badan yang lain. Prinsip negeri refleksologi bahawa setiap organ dan kelenjar badan disambungkan ke zon tertentu pada tangan dan kaki. Itulah sebabnya refleksologi juga dirujuk sebagai terapi zon. Kaedah terapi menggunakan tangan, jari, dan ibu jari menekan teknik tanpa menggunakan minyak dan losyen.

Sebagai contoh, hujung jari kaki mencerminkan zon kepala. Oleh itu, apabila seseorang itu mempunyai sakit kepala, satu kaedah penyembuhan alternatif urut dilakukan di hujung jari kaki. Dalam refleksologi, hati dan dada dihubungkan dengan kawasan sekitar bola kaki. Apabila bahagian-bahagian badan yang mengalami gangguan, terapi urut dilakukan pada zon sama mereka pada tangan dan kaki. Pengamal refleksologi percaya bahawa tekanan yang dikenakan ke atas zon ini dihantar kepada organ-organ yang sepadan dan kelenjar melalui laluan bertenaga. Dengan cara ini, penyembuhan dan melegakan kesakitan tercapai.

Reflexology memang salah satu bentuk yang paling popular dan berkesan kaedah penyembuhan alternatif pada masa kini. Kajian menunjukkan bahawa orang-orang yang menjalani refleksologi dibuktikan pengurangan tekanan dan kesakitan selepas sesi. Mereka juga melihat satu edaran yang lebih baik daripada darah, menyebabkan kesan penyembuhan menyeluruh dan secara keseluruhan.

Ramai orang telah dibuktikan keberkesanan refleksologi. Refleksologi dan lain-lain kaedah penyembuhan alternatif seperti ini kebanyakannya dinasihatkan untuk mereka yang mempunyai ketidakseimbangan hormon, insomnia, dan sindrom prahaid. Kajian di Amerika Syarikat menunjukkan bahawa satu pertiga daripada pesakit kanser digunakan refleksologi sebagai terapi pelengkap kepada sesi kemoterapi mereka.

Walau bagaimanapun, wanita hamil perlu lebih berhati-hati apabila mempertimbangkan refleksologi. Wanita-wanita ini perlu mendapatkan nasihat perubatan sebelum menjalani kaedah penyembuhan alternatif. Refleksologi juga tidak digalakkan untuk pesakit dengan ulser kaki, kecuali jika doktor mereka menyatakan kelulusan. Dalam apa aku janji perubatan, sama ada konvensional atau alternatif, langkah berjaga-jaga sentiasa perlu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar