Senin, 09 November 2015

Katakanlah selamat tinggal kepada Sembelit Melalui Cara Semulajadi

Katakanlah selamat tinggal kepada Sembelit Melalui Cara Semulajadi

Terdapat lebih daripada 65 peratus lelaki dan wanita di Amerika Syarikat yang mengalami sembelit. Selain itu, sekurang-kurangnya 2 peratus pengalaman episod sembelit sekala.

Sembelit adalah salah satu gangguan gastro-usus yang paling biasa. Ia dicirikan dengan melepaskan najis kurang daripada tiga kali seminggu. Selain itu, najis sering sangat kecil dan keras.

Anda juga mungkin mengalami kesukaran untuk membuang najis. Kadang-kadang ia menyakitkan dan membawa kepada pendarahan rektum. Beberapa lelaki dan wanita juga mempunyai perut kembung.

Cara Deal dengan Ia

Selalunya, sembelit adalah terkawal. Anda boleh mengurangkan kejadian atau benar-benar mengelakkan ia dengan mengikuti tips ini:

1. Jangan risau mengenainya. Ia adalah perkara biasa untuk mengalami sembelit. Ada kalanya air besar anda akan kembali normal selepas beberapa hari. Anda hanya perlu bersabar. Di samping itu, tidak semua orang akan melalui tandas setiap hari. Selama anda lulus najis sekurang-kurangnya tiga kali seminggu, maka anda halus.

2. Jangan skip sarapan pagi. Daripada semua makanan, sarapan pagi adalah yang paling penting. Breakfast anda tenaga untuk memulakan hak hari anda. Ia juga mengaktifkan usus anda, kerana apabila anda tidur, perut anda juga berehat. Hanya dalam kes ia tidak dapat dielakkan untuk melangkau sarapan pagi, anda boleh minum sekurang-kurangnya dua gelas air sebaik sahaja anda bangun. Sebelum anda melaporkan untuk bekerja atau ke sekolah, anda boleh minum jus buah-buahan semulajadi yang anda mahukan.

3. Tarik nafas dengan betul. Pernafasan yang betul membantu meringankan usus, membolehkan najis hantaran yang lebih selesa. Anda boleh mencapai bahawa dengan mengambil di udara melalui hidung dan membuang melalui mulut anda.

4. Elakkan ketegangan. Salah satu kesilapan yang paling biasa orang membuat adalah untuk menolak amat sukar untuk menghilangkan najis. Bukan sahaja ia tidak berkesan, tetapi ia adalah satu penyebab buasir, yang sama-sama tidak terperi sakitnya.

Apabila anda sudah bersedia untuk lulus najis hanya berehat dan bernafas. Letakkan kaki anda teguh di atas lantai dan bersandar ke hadapan. Anda boleh mengurut belakang anda untuk merangsang pergerakan usus. Tetapi tidak pernah menolak kuat. Jika selepas melakukan semua apa-apa ini masih berlaku, kemudian cuba lagi kemudian.

5. Makan makanan yang kaya dengan serat. Anda boleh sangat meningkatkan pergerakan usus anda dengan meningkatkan pengambilan serat. Pengembangan dan penguncupan usus besar, yang merangsang pergerakan usus, berlaku hanya apabila badan mengiktiraf kepenuhan usus besar. Fiber adakah itu. Sepenuhnya serat biodegradable mudah mengisi usus anda, jadi badan anda dipaksa untuk mengeluarkan najis.

6. Hadkan pengambilan julap. Cara yang paling mudah untuk merangsang pergerakan usus adalah dengan mengambil julap. Ia memaksa usus mengecut dan berkembang. Tetapi masalah dengan terus mengambil ia usus anda akan mendapat digunakan untuk ia. Tidak lama kemudian julap tidak lagi akan berfungsi.

7. Mengurangkan tahap tekanan anda. Penghadaman dan usus masalah adalah biasa di kalangan mereka yang mempunyai tahap stres yang tinggi. Apabila anda berada di bawah tekanan atau mengalami kemurungan dan kebimbangan, kontrak otot usus dan menyekat hantaran yang betul najis.

Anda boleh mengurangkan tekanan dengan menggunakan mesej bawah sedar atau ikrar. Mungkin beberapa minit sebelum anda pergi ke dalam tandas, anda boleh mengambil nafas dalam-dalam perlahan dan mengatakan kata-kata yang berikut:

Aku meninggalkan tekanan di belakang saya.
Saya sedang dikelilingi oleh banyak emosi positif.
Saya hanya menerima apa yang akan menjadi baik untuk saya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar