Senin, 09 November 2015

Rendah Platelet Punca Count

Rendah Platelet Punca Count

Rendah sebab bilangan platelet adalah pelbagai. Ia bukan satu soalan yang mudah untuk menjawab. Orang yang mengalami gangguan darah itp seperti orang lain yang mengalami pelbagai penyakit kronik yang lain mempunyai pelbagai punca.

Cancer sebagai penyebab thrombocytopenia

Rawatan kanser adalah penyebab biasa. Kemoterapi dan radiasi yang dikenali untuk mengurangkan pengeluaran sum-sum tulang platelet bersempena dengan sel-sel lain. Tetapi juga kanser itu sendiri boleh menjejaskan pelbagai kiraan platelet normal. Lymphoma dan Leukemia adalah kanser yang memberi kesan kepada sum-sum tulang itu sendiri dan menyebabkan thrombocytopenia.

Biasa pelbagai kiraan platelet adalah dari 150,000 kepada 400,000. Apabila ia berkurangan kepada kurang daripada 40,000 masalah mungkin berlaku. Juga beberapa ubat boleh menjadi sebahagian daripada sebab-sebab kiraan platelet yang rendah. Heparin diketahui menyebabkan tindak balas autoimun terhadap platelet sama dengan penyakit darah ITP.

Gaya hidup merupakan faktor predisposing besar. Saya percaya bahawa tabiat harian kita membuat badan terdedah kepada ITP dan jenis menyediakan jalan. Apabila badan terdedah terdedah kepada agen seperti heparin, vaksin dan faktor-faktor lain yang kemudian bertindak balas dengan thrombocytopenia Purpura. Dan sekurang-kurangnya itu adalah cara saya faham dengan maksud holistik saya. Ramai orang lain boleh berbeza pendapat.

Oleh kerana terdapat banyak sebab untuk platelet rendah ia adalah sukar bagi sains perubatan untuk pin titik sebab tertentu dan membangunkan ubat-ubat tertentu yang menyerang sebab ini.

Perubatan semula jadi tidak cuba untuk memukul gangguan darah ITP dengan peluru sihir. Tetapi cuba untuk mewujudkan keadaan kesihatan dan dengan cara ini mengekalkan pelbagai platelet.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar